tisdag 6 januari 2015

Sockerdetox

 Syftet med min socker detox är inte att gå ner i vikt eller för alltid sluta med godis/socker. Jag gillar godis/choklad och vet att jag kommer äta det i framtiden även fast man ibland säger att man aldrig mer ska äta det. Därför säger jag inte det. Denna månad ska jag hålla mig ifrån socker och gluten främst. Dels för att se vad som händer i kroppen och hur jag kommer känna mig. När jag äter socker blir jag oftast väldigt trött, får ont i huvudet och känner mer sug efter något sött, kan även känna obehag i magen. Andra känner säkert att de får en kick och hur mycket energi som helst. Men när det sen lägger sig, blodsockret blir lågt, kommer suget efter det söta igen och så går det runt. Detta är inte särskilt bra för din kropp. Kroppen behöver balans och så är det med blodsockret också.

Nu är jag inne på dag 6 och det känns kanon. Än så länge känner jag mig väldigt pigg och energirik både på jobb och hemma. Vet dock inte om de är uteslutandet av socker eller för jag varit ledig i fem dagar ;) Återstår och se i resten av januari!

 Jag har aldrig varit en stor ätare av godis/chips och läsk dricker jag näst intill aldrig. Dock är choklad en sak som jag gärna köper var fredag, alltså min chokladfredag! Främst köper jag choklad som är ekologisk samt med enbart ett par ingredienser. Detta är något jag unnar mig och eftersom jag tränar mycket är jag inte särskilt rädd för att det ska lägga sig. Denna månad får jag dock försöka hålla mig ifrån detJ

 När man varit ifrån socker ett tag och sedan äter det, smakar det inte alls lika gott igen. Socker är inget som kroppen behöver, det ökar inflammationerna och gör så ditt blodsocker svajar och ökar risken för x antal sjukdomar.

Det finns massa gott man kan äta istället som är sött naturligt J

Med detta vill jag bara uppmuntra er till att dra ner på sockret, träna mer och njut av livet! 





Idag blir det löptur och även lite gym på det! 
Ledig dag <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar