fredag 9 januari 2015

Frukost = Bästa målet på dagen

Frukost är mitt allra bästa mål på dagen! Skulle inte kunnat jobba/träna/leva under dagen om jag inte ätit min frukost. Vaknar i princip av hunger och då är det bästa att göra mina scones på rismjöl, en kopp kaffe och fil med musli och frukt! Dock är det bara fredagar, lördagar eller söndagar då jag får avnjuta dessa! Denna vecka blev det idag, FREDAG!! 



Ingredienser 4st

4 1/2 dl Rismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
75 gr smör 
nypa salt
Blanda ovan ingredienser i en bunke
tillsätt 2 dl mjölk och rör ihop.
Dela i 4 delar och lägg ut på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugn ca 10-12 min (när de fått fin färg) 
ca 200 grader. 


Rismjöl vs vetemjöl
Vetemjöl och rismjöl har i princip samma kalori, fiber, kolhydrater och proteininnehåll.
Rismjöl är naturligt glutenfritt vilket gör att de är lite snällare mot tarmen, jag känner mig mättare och det smakar bättre (enligt mig).
 Är magen nöjd så är jag nöjd! 

Vetemjöl känns som motsatsen - jäser i magen, känner mig äckligt mätt (ätit oftast för mycket för man inte känner av när man verkligen är mätt) och blir snabbt hungrig igen. 

Därför väljer jag att göra mina scones på rismjöl, o ja jag unnar mig det en gång i veckan :D 

Oftast består mina vanliga frukostar av antingen kvarg/fil/mjölk eller havregryn med chia, tillsammans med pauluns/risentas flingor samt gojibär/russin och frukt eller bär. Ibland blir det riskaka med ost eller jordnötssmör också till, kan hända att ett ägg också slinker ner. Med detta känner jag mig mätt och har energi fram till lunch.

Genom att äta frukost sätter du igång kroppen och gör den redo för dagen, du kommer ha mer energi och orka mer dvs jobba effektivare, kunna ta ut dig hårdare under träningspasset under dagen samt orka vara med din familj/barn. 

Så sätt igång och ät frukost!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar